Rekenen met tientallen | Tafels aanleren in groep 4 | Tafels en sommen tot 100  / Aanvullen tot het tiental deel 1 Rekenboekje 30+40

beertje 

Het is belangrijk voor groep 4 dat ze begrip krijgen van de sommen die ze moeten maken. Laat ze dus vooral de verhaaltjessommen zelf uittekenen. Voorbeeld: bij de som uit het werkblad: er zijn 24 tomaten; in 1 doos passen 4 tomaten, hoeveel dozen heb je nodig? Laat de leerlingen dozen tekenen met in elke doos vier tomaten, totdat ze 24 tomaten hebben getekend. De kinderen ontdekken op die manier dat tafels een vorm is van herhaald optellen (4 + 4 + 4 + 4 + 4 + 4 = 24; 6 X 4 = 24, maar ook 24 : 4 = 6). Ze ontdekken ook wat het verband is tussen keersommen en deelsommen. Ook voor leerlingen die moeite hebben met automatiseren is het heel goed om de sommen zichtbaar te laten maken op papier. Stel dat je een leerling hebt, die je later met een tafelkaart wil laten werken, is het handig dat de leerling wel weet wanneer hij een tafelsom moet gebruiken.

Maak deel 1 helemaal samen met de kinderen en doe de sommen voor met behulp van het grote rekenrek en de lege getallenlijn.

Groep 4 rekenblad midden groep 4 deel 1.pdf

Groep 4 rekenblad midden groep 4 deel 2.pdf

 

 Het werkblad fietsen gaat over sommen van het type; 17 + .... = 23

Fietsen_verhaaltjessommen.pdf

 

Rekenblad_groep_4_groepjes_maken.pdf

Het werkblad groepjes van 10 gaat over de tafel van 10. met behulp van eierdozen. Bij het aanleren van de tafel van tien, kun je ook gebruik maken maken van 10 zakjes met in elk zakje 10 knikkers. Vaak snappen de kinderen dan precies wat de tafel van 10 inhoudt.

Rekenblad_groep_4_groepjes_van_10.pdf

Rekenblad_groep_4_koekjes.pdf

Het werkblad winkel gaat over sommen zoals 31 + 24 en 50 - 17. dit blad is geschikt voor de tweede helft van groep 4.

Rekenblad_groep_4_winkel.pdf